tisdag 21 maj 2013

Experiment

Det där med nivån på chokladmjölken måste vi forska vidare på.
Denhär gången med vatten.


Vi har en vattenkanna med två dl vatten. Vi markerar det med röd tape för att minnas.
Vi har också tagit fram ett dricksglas och en blomvas.
Vad händer nu när vi häller vattnet i glaset? Kommer vattnet att vara lika högt som det är i kannan?


Alla fyra medforskare nickar och en entusiast häller över vattnet i glaset.
-Oj, vad mycket! säger en.
-Varför hände det så? undrar en annan.
En tredje tycker sig vara sanningen på spåret.
-Glaset var för litet. Det var för mycket vatten.

Nu ska vi hälla över vattnet i vasen. Teserna pekar nu åt olika håll. Det gissas att vattennivån kommer att vara densamma som i glaset, andra gissar att det kommer bli fullt i vasen.
-Om det är så lite, sen kommer det sjunka upp, kommenterar en.



Vi tömmer över i vasen.
-Oj, vad högt!
-Jag sa ju att det skulle bli dit upp!
-Det här är minst, det här är mittemellan, det här är högst.

-Hur kan det bli såhär? Vad är det för skillnad på kannorna? undrar pedagogen.
Det funderas över om det kan hänga ihop med hur de olika kärlen ser ut.
-Den är rund, den är rund, den är vågig.
-Hur känns det att hålla i? är nästa fråga.
-Den här är smal.
-Får vi gå ut nu?

Javisst! Forskarteamet har fått en upplevelse och alla svar behöver inte stå glaskara ännu.
Det kommer många fler tillfällen att bygga vidare erfarenheter på för att få fördjupa de fysiska kunnskaperna.

Hur tänker vi då?
Vi utgår som vanligt från läroplanen där det står att
-Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten.
-Att barnen utveckar förmåga att använda mattematiska begräpp.

Mors, nu vill jag också gå ut!


 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar