torsdag 18 april 2013

När cirkeln sluts


Ute var det årets andra vårdag. Solen sken, fåglarna kvittrade, bina surrade och barnen ville inte ha kläder på sig. Men inne närmar vi oss skördetider...

 
Ganska tidigt på vårterminen hamnade vi i ett planteringsprojekt. Igen. Solrosfrön som vi hade till att mata fåglarna med i våra egentillverkade fågelmatare provades i planteringssyfte. Och det fungerade utmärkt! Vi vattnade och plantan växte och vi vattnade mer och plantan växte mer och idag - tadaaaaa! En livs levande solros slår ut i vårt fönster. Är det inte fantastiskt?


Och som om inte det vore nog - bönan har också närmat sig slutfasen. Frågan är nu - är det här verkligen slutet?


Här verkar det vara slut i alla fall. "Mackfröna" vill inte ta sig... Frön som vi plockat ur mackorna och som vissa av oss inte vill äta användes också till plantering. Nu undrar vi lite varför de inte vill ta sig... Vi tror att det kan ha något att göra med att de är använda. Vi får se. Kanske fortsätter vi att vattna dem en stund till. Bara för att det inte blir något behöver det ju inte betyda att det inte är något. Kanske är det något att lära som är planterat...



Och fåglarna har vi inte glömt på något sätt bara för att vi är i skördetider. Nej, ibland tar man sig en stund i lugn och ro och gör sig en liten fågelbok. Som sagt - vi jobbar i cykler och cirklar här på Bofinken. Underbart är det! Som våren. :)

Inte heller glömmer vi idrotten. Men nu vill vi nog snart inte vara inne mer så nästa vecka är det sista gången för den här terminen som vi traskar mot Rydberggården.


Idag hade Gunvor med sig en ny lek. Först delade hon in alla barnen i "smygarråttor", "hoppråttor" och "springråttor". Det vill säga alla utom en - som fick vara katt! Med hjälp av trumman talade hon sedan om när de olika råttorna fick smyga, hoppa och springa omkring i rummet. Och med trumman väckte hon också katten som skulle fånga råttorna! Spännande och roligt var det...

 

... och fort, fort sprang benen när katten var på jakt!

Som för att fira våren var vår lilla gitarr tillbaka efter en tid hos "doktorn". Då tog vi en trudelutt på trappan!


Och nu när solrosen blommar så kom vi på att vi har solrosfrön kvar. Bäst att göra en fågelmatare då!

Hur tänker vi då?

Förutom att vi tänker att vi följer och uppmuntrar barnens intresse för det som händer i naturen och låter dem återkomma gång på gång för att befästa sina kunskaper, så är väl det här ett tydligt exempel på att

Förskolan ska sträva efter att varje barn
  • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
Nu väntar vi bara på att våra frön ska mogna så vi får plantera dem igen. Ett skolexempel på återvinning och kretslopp!



 
Vi ses imorgon hör ni!

2 kommentarer:

  1. Det är så kul att läsa om era dagar på Bofinken och se på bilder från barnens aktiviteter - nästan så man hellre tillbringar dagarna hos er än på jobb...
    Ni gör ett fantastiskt jobb, varje dag, med våra barn! Tack!

    //Victoria

    SvaraRadera
  2. Härligt Victoria - att vi löste kommentarsfrågan! ;) Och att du är nöjd. Då är VI nöjda... :)

    SvaraRadera