onsdag 20 mars 2013

Äggande tankar

Vi tar ett kort inlägg till. Så vi kommer i fas! ;)

På vår planering i fredags funderade vi kring att introducera ägget för en grupp barn. De har börjat ställa frågor när vi har byggt vårt fågelbo och funderat kring vem som ska lägga sina ägg där, hur lång tid det tar innan äggen kläcks och hur många som kan tänkas dyka upp i boet. Ja, då är det ju bara att hugga tag i trådänden och börja nysta. Undrar om inte änden sitter fast i ett träd... som de flesta andra av våra trådar på något sätt gör. Hmmm... där tror jag bestämt att det dök upp en idé!!! Håll utkik! :)

Så här började vi:

Man kan ju tänka sig att "alla" vet hur ett ägg ser ut. Men hur ser det ut egentligen? Vi tänkte börja känna på formen genom att jobba med lera. Samtidigt ställde vi frågan: Vad har ägget för form?

- Det är lite triangligt, säger någon.
- Nej! Det är runt, säger en annan.

Det skulle ju vara lätt att tala om det "rätta" svaret här. Eller hur? Nog känner vi lite hur det kliar i tungan när man "vet" vilket svaret borde vara? Men barn är kloka. Och kompetenta!



Hade du kunnat säga namnet på den här formen när du var 4 år? Kan du det nu? OK, det här kanske är lätt för dig som är vuxen. Så vi får väl hitta på en utmaning till dig också. Även vuxna behöver utmaningar. Det är därför som vissa av oss jobbar som förskollärare... ;)



Vad har den här formen för namn till exempel? För lätt? För svår? Låt oss inte värdera om det är bättre att veta än att inte göra det. Men om du var tvungen att beskriva den här figuren för någon som inte ser den hur skulle du göra då? Triangligt är inget dumt ord alltså! Men om ni vill veta det "rätta" svaret får ni fråga. Eller googla... Gör vad som känns bäst. Men det sätter fingret på något viktigt: om man får en fråga att med ord beskriva något som man inte riktigt vet vad det är så måste man ju lösa problemet på något sätt. Man får försöka hitta referenser till något man känner igen och se vad som passar. På ett ungefär i alla fall. Förstår ni hur man kan säga att ett ägg är triangligt nu? För runt... Tja... jag vet inte. Ett ägg är ju inte en cirkel. Eller ett klot? Eller?




Så om man inte riktigt vet hur man ska göra ett ägg av lera... om man inte känner till formen, då kan man kanske börja med att rita. Och det gjorde vi.



Och nej, just nu så kan vi inte visa bilden "rätt"! Men ni får väl luta huvudet lite åt höger... Så ser ni ett ägg. Med en bofink i! Och med en förtydligande text.




 
 
Ja, de är fantastiska era barn!
 
 
Hur tänker vi då?
 
Som vanligt hittar vi våra mål i läroplanen:
 
Förskolan ska sträva efter att varje barn

  • utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,

  • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar

  • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lpfö98, rev 2010)


 
 
Allt detta - ur ett ägg! Äggande eller hur?

Nu var det nog allt. För idag!

Ses imorgon!


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar