onsdag 20 mars 2013

Att vara två tillsammans med få

Vi huttrar oss igenom dagarna nu. Det är inte lätt att vara en liten Bofink om vintern...Tur att vi har blivit så bra på att klä på oss! ;)

Tisdagar och torsdagar har vi förmånen att få vara en extra personal i barngruppen. Det är bra! Man ska inte förringa vikten av ett extra par händer och ögon. Det innebär att vi kan arbeta i grupper med bara ett fåtal barn och med två pedagoger. Och nu när vår struktur i tillvaron börjar ge resultat så innebär det rena guldtillfällen tillsammans med era barn. Med det här arbetssättet kan en pedagog jobba med fullständigt fokus och närvaro tillsammans med barnen. Finnas tillhands för en hjälpande hand om det skulle behövas eller ställa frågorna som leder tanken vidare. Ett praktiskt exempel:

Arbetet med tranan fortskrider. En pedagog sitter tillsammans med barnen och letar nyanser att klippa ut ur olika tidningar och placera ut på en näbb eller vinge. Vi ser bilder på tranor som står i par och pedagogen undrar om det är två vänner som står där. Men barnen tror att det är en mamma och en pappa. Diskussionen går vidare. Man diskuterar hur tranan lever och om den blir kär i en flicka eller pojke precis som människor. Här snuddar vi vid en viktig fråga om genus... Men den här gången glider samtalet försiktigt vidare tillbaka till tranan. Det måste passa också - och nu vill vi ha fokus kvar på det praktiska arbetet med att färglägga vår fågel.

Vi letar efter fågelboken för att se om man kan läsa något om tranans liv där, men konstaterar att den nog följt med på utflykt tillsammans med den större gruppen barn. Då tar vi fram datorn, som hamnar mitt på bordet bland tidningar, saxar och lim. Medan vi fortfarande har intresset uppe ser vi inget om samkönade relationer bland tranor på nätet. Däremot hittar vi information om hur tranan bygger sitt bo och om att den oftast lägger två ägg... Det kanske är nyttig information. För oss som pedagoger i alla fall. Som redan har börjat tänka på nästa steg.

Hur tänker vi då?

Ja, det här fick vi tänka en stund på men jo - det måste med alltihop! För så här står det i läroplanen:

Förskollärare ska ansvara för
att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen
– ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga,
– upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,
– ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper,
– får stöd och stimulans i sin sociala utveckling,
– ges goda förutsättningar att bygga upp varaktiga relationer och känna sig trygga i gruppen,
– stimuleras och utmanas i sin språk och kommunikationsutveckling
- stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling
- stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik



Det blir en del att tänka på där. Och då kan det vara bra att få vara två och ha möjlighet att snappa upp intressen, lärandesituationer, turtagning, relationsskapande och... ja, allt det andra som händer medan man "bara" sitter där och klipper. Inte mycket är så bara när man börjar titta närmare på det. Faktiskt.


Som ni märker så är det inte alltid lätt att hinna med att skriva inlägg varje dag. Det är möten och föreläsningar och... och... och... Vissa dagar bara slutar man tidigt och försöker hinna dammsuga eller bara lägga sig rakt upp och ner i en soffa. Men vi lovar att försöka uppdatera så ofta vi bara hinner. För här händer det grejer! :)

Vi ses!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar