torsdag 14 mars 2013

Hej! Ni Hao! Ciao! Hola!

Det var väl en glad överraskning att titta ut i morse? Lite vinter igen! Tja... kanske inte alla blev så himla glada då, men - vi kan ju inte ändra på faktum så det är väl bara att tänka positivt. Härlig vit snö. Lätt som puder. God som glass... ;)

Hur som helst. Snö eller ej, torsdagen är ju den dagen då Bofinken har idrott. Det är stort. Det är den dagen vi är flest också så alla får verkligen vara med.


Först går... På andra plats går... Tredje...
Vi samlades som vanligt vid grinden. Alla får sin gåkompis. När vi går tillbaka hittar handen samma kompis igen. Det är bra - då vet man att man har någon att gå med både dit och hem. Inget krångel när det är dags att gå hem och alla är trötta. Man tar sin kompis i handen och går hem och äter. Tryggt!
 
 
 
På väg till Rydberggården ser vi att några måste hantera snön vare sig de vill eller inte.
När man tittade på det såg det ganska roligt ut. Osäkert om mannen hade samma känsla...
  
 
 
Det hade snöat så pass att vi var tvugna att hitta en annan ingång när vi kom fram till målet.
 Rydberggårdens småvägar kom nog inte på första plats på skottningslistan...
  
 
 
Ni kommer ihåg att vi har mål för matematik, även om det är naturvetenskap som har lite extra ljus på sig i år. Precis som vi berättade igår så tar vi varje tillfälle att belysa då matematiken, eller något av de andra målen, kommer in naturligt i våra liv. Det här är ju ett givet sådant tillfälle. Alltså benämner vi så mycket som möjligt av det vi gör. 
 
 
 
 
- Det är snö högt uppe på taket! Hur får man bort det då, undrade någon? 
Det tål att tänkas på. Vem skottar taket kyrkan?
 
Äntligen inne! Innan vi går in i idrottshallen hälsar vi på varandra. Använder höger hand, ser varandra i ögonen och hälsar på något av de språk vi kan. Hittills har vi använt svenska, kinesiska, engelska och idag var det spanska på menyn. Hola! Så börjar vi att springa.
 
 
Med låååååånga steg...
 
 

 
... korta steg...
 
 
 
 
 
 
... och snurrar som karuseller.
 
 
 

 
Dags för pepparkakskull! Då är det viktigt att hålla armkrok.
  
 
På dagens önskelista över saker att göra på idrotten stod pepparkakskull. Reglerna är ganska enkla: alla som inte är pepparkakor eller jagare står i en cirkel och håller armkrok i par. Den som är pepparkaka jagas av jagaren runt och genom cirkeln. Om man vill vila, eller bli "fri", tar man tag i en ytterarm och den som står i andra änden på armkroken blir då pepparkaka och jagas vidare. Men alla lekar som innefattar turtagning kan se enkla ut på papperet så att säga, men vara ganska komplicerade i praktiken. Jag menar - vem vill inte vara pepparkaka? Eller äta pepparkakan?! Då kan väntan bli lång.  
 
Nästa lek handlar om koordination. Då använder vi vår fallskärm. Stor, färgrann och vacker... Man blir glad bara man ser den och barnens glada skratt lät inte vänta på sig. Ovanpå fallskärmen ska en tennisboll rulla runt bara genom att man lyfter händerna. Men om alla lyfter samtidigt??? Ja, vi provade det också... Såklart! Och lite andra saker. ;)
 
 
 
 
Välkommen under vår fallskärm. Eller om man så vill - luftballong...
 
 
 
 
 
Det var en härlig känsla när de som står mittemot varandra får byta plats under fallskärmen.
 
 
 
Hur tänker vi då?
 
Att låta matematiken få en naturlig och verklighetsanknuten plats i våra liv är egentligen inte speciellt svårt. Om man bara har de rätta ögonen på sig. Den finns överallt! När man väl har börjat är det svårt att sluta också. Vi benämner lägen, antal, former och mönster med de "rätta" orden. En rund form är en cirkel. Man står på åttonde plats. Vi använder höger hand när vi hälsar på varandra. Tittar åt vänster och höger och vänster igen innan vi går över vägen. Kan ni vår ramsa innan man går över vägen förresten?
 
Inga bilar
Inga troll
Nu har vi tittat åt alla håll
 
- Den har jag lärt min farmor, sa en flicka idag.
Bra för farmor!
 
Målen ur läroplanen då:

• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring
 
utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande  (Lpfö98, rev2010)


Det här är de mål vi har jobbat tydligast med idag. Men många kommer in i de individuella mötena med varje barn under en dag. Som ni ser så använder vi olika språk, jobbar för att era barn ska känna sig trygga och utveckla sin självkänsla och identitet, använder oss av demokratiska beslut och övar oss på att visa hänsyn och respekt. Alla med sina mål i läroplanen. Tänker nog att vi tar det lite lugnt ändå och tar ett eller ett par mål i taget och tittar närmare på dem i anknytning till en faktisk händelse. Det blir ändå mycket så här i början och tanken är ju att ni ska orka följa bloggen - inte att den ska bli ett forum för byråkrati och långrandighet. 
Ändå känns det viktigt att ni vet att det finns nationella styrdokument som vi har att rätta oss efter och se till att de präglar vår verksamhet och att ni känner till hur de ser ut. Att ni vet att det inte är någon slump att vi gör som vi gör på Bofinken. Men som ni ser är ju målen ganska allmänt hållna ändå, så det finns stort utrymme att improvisera och vara kreativ när det kommer till måluppfyllelse. Och var så säkra - den kreativitet som era barn besitter smittar även på oss. Kanske underlättar det lite att vi är som vi är också! Men det har ni väl märkt? ;)

Hasta la vista!

P.S Ni vet väl att det är internationella π-dagen idag. π (pi) som i 3,14592653589... Inte vilken torsdag som helst alltså!

 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar