måndag 11 mars 2013

Den första dagen

Hej!

Kul att se er här!

Ja, så har det gått en dag igen. Den första dagen i veckan - måndag!

Att jobba med veckodagarna och räkneorden har blivit extra viktigt för oss den här terminen. Som ni säkert vet så är våra kära Bofinkar ett dynamiskt, kreativt och glatt gäng som det har tagit oss pedagoger hela höstterminen att lista ut hur man plockar fram det allra allra bästa ur. För även om vi har haft roligt hela tiden så har det varit lite svårt att följa den röda tråden... Men vi har hittat massor av lösa trådändar som man SKULLE kunna börja följa! Med lite hjälp har vi nu lyckats hitta en modell som passar oss alla. Den bygger på ett schema:

 
 
Vi har låtit schemat uppta hela vår vägg och varje dag har sin egen färg. När vi samlas framför schemat sjunger vi en sång som Karin har gjort:
 
 
Vad är det för dag idag
Jo, det är veckans första dag
Vet du vad som gör mig glad
Jo veckans första dag
MÅNDAG
Vad ska vi göra med månda´n idag
Jo vi (här får man fylla i vad man tänker sig göra - t ex går till skogen)
Det gillar jag
 
 
Så jobbar vi oss igenom veckan.
Dagarna är tydligt uppdelade i förmiddag och eftermiddag av våra måltider som ligger fast på schemat. Tiden däremellan fyller vi med aktiviteter.
Ibland får man välja själv vad man vill göra. Då har en pedagog satt upp bilder på de val som är möjliga att göra och man går själv fram till schemat och sätter upp sin namnlapp på den aktivitet man vill göra. Lek i Fantasia (rum för fantasifulla lekar), Kreativum (här skapar vi på olika sätt - musik, bild, skrift) eller Byggrummet (som är vad det heter) eller kanske vill man gå ut.
En annan gång är det pedagogerna som väljer vilket rum man ska vara i och tillsammans med vilka kompisar. Det gör vi för att man ibland ska ha chansen att upptäcka nya kompisar än dem man kanske "alltid" väljer. Då kan det också vara så att aktiviteten ibland är styrd. Det finns alltså en uppgift att lösa. Det kan vara att leka affär. Eller bygga en cirkus. Eller en koja! Det är populärt! Kanske ska man göra ett fågelbo... Allt sker med leken i fokus. Och som vi leker!
 
 
Idag var många sugna på att just bygga kojor, fågelbon och att pärla. Då såg det ut så här:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Att barnen får göra sina val har gjort att vi pedagoger har möjlighet att vara mer närvarande i barnenes lek, att barnen själva vet var de ska vara när de leker och kan leka mer koncentrerat och att det har infunnit sig ett luuuuuuuuugn på Bofinken. Det trodde ni inte! ;) Men så är det.
 
Kan ni inte komma och hälsa på?
 
 

 
 
 
 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar